Artykuł sponsorowany

Czym jest księga przychodów i rozchodów?

Czym jest księga przychodów i rozchodów?

Przedsiębiorcy rozpoczynający lub będący w trakcie prowadzenia działalności mają do wyboru cztery formy opodatkowania umożliwiające rozliczanie się z fiskusem. Regulacje dotyczące tego, kto może skorzystać z konkretnych form opodatkowania, a także przepisy wyjaśniające, na jakich zasadach należy każdą z nich rozliczać, wskazane są w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się jednej z nich, czyli księdze przychodów i rozchodów.

Na czym polega rozliczanie KPiR?

Księga przychodów i rozchodów służy do bieżącej ewidencji księgowej pozwalającej na szczegółowe odnotowanie wszelkich transakcji finansowych w firmie. To jedna z najprostszych form rozliczania się z Urzędem Skarbowym, którą zobowiązane są prowadzić osoby fizyczne osiągające dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej i nie są opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym, a także spółki jawne, cywilne i partnerskie. Jak przypomina biuro rachunkowe Duet, aby prowadzić ewidencję w postaci księgi przychodów i rozchodów, należy spełnić warunek. Przychód netto ze wszystkich operacji finansowych, w tym sprzedaży towarów i usług, za poprzedni rok obrotowy nie może przekroczyć 1 200 000 euro.

Czy księgi przychodów i rozchodów można nie prowadzić?

Prawo przewiduje zwolnienie z obowiązku prowadzenia księgi przychodów i rozchodów w wyjątkowych sytuacjach. Podatnik może złożyć wniosek do urzędu skarbowego nie później niż na 30 dni przed rozpoczęciem miesiąca, w którym nie będzie prowadził KPiR. Powodem uprawniającym do zaniechania ewidencji kosztów i przychodów może być stan zdrowia podatnika, który uniemożliwia prawidłowe sporządzanie KPiR. Wpływ na konieczność prowadzenia księgi przychodów i rozchodów lub jej nie prowadzenia ma rozmiar i rodzaj prowadzonej działalności. Z obowiązku zwolnieni są też podatnicy, którzy jako formę opodatkowania wybrali ryczałt ewidencjonowany.

Jak prowadzić KPiR?

W księdze przychodów i rozchodów zapisuje się wszystkie operacje finansowe przedsiębiorstwa. W odpowiednich kolumnach należy zawrzeć informacje o przychodach, kosztach, zakupach towarów i materiałów podstawowych, kosztach wynagrodzeń i pozostałych wydatkach. Każdy wpis należy uzupełnić szczegółowymi danymi, w tym datą i rodzajem transakcji, numerem faktury, danymi kontrahenta, wartość sprzedaży towarów lub usług oraz przychody uzyskane spoza ich sprzedaży. Księgę przychodów i rozchodów można prowadzić w formie tradycyjnej lub elektronicznej. Dokument należy przechowywać w miejscu prowadzenia działalności lub biurze rachunkowym wskazanym przez przedsiębiorcę.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.