Artykuł sponsorowany

Czym jest księgowość uproszczona, nazywana małą księgowością?

Czym jest księgowość uproszczona, nazywana małą księgowością?

Jeśli firma prowadzi księgowość uproszczoną, wszystkie zdarzenia gospodarcze istotne dla przedsiębiorstwa ewidencjonowane są w Księdze Przychodów i Rozchodów. Jest to szybki i prosty sposób na to, aby wywiązywać się z obowiązków względem fiskusa. Nie tylko jednoosobowe działalności gospodarcze mogą skorzystać z tej opcji. Mała księgowość jest dostępna także dla innych podmiotów, np. niektórych spółek. Czym właściwie jest księgowość uproszczona?

Jak prowadzić księgę uproszczoną?

Księgowość uproszczona obejmuje Księgę Przychodów i Rozchodów (KPiR) lub ewidencję przychodów, a także ewidencję środków trwałych, ewidencję wyposażenia oraz rejestry VAT. Tzw. mała księgowość charakteryzuje się dużym uproszczeniem wprowadzanych danych. Rzetelne prowadzenie ewidencji transakcji zakupu i sprzedaży, ze szczególnym uwzględnieniem daty wystawienia faktury, daty zakupu towaru lub dostarczenia usługi, nazwy i numeru NIP kontrahenta, oznaczeniem towaru lub usługi, a także ceny netto i wysokości podatku VAT. To zadanie można powierzyć profesjonalistom, np. z biura rachunkowego z Wrocławia. Osoby prowadzące uproszczoną księgowość nie są zobowiązane do sporządzania sprawozdań okresowych. Na podstawie informacji zawartych w księdze podatkowej i rejestrach VAT podmioty te mają obowiązek składać deklaracje podatkowe oraz obliczać i płacić podatek dochodowy oraz VAT w okresach rozliczeniowych miesięcznych lub kwartalnych.

Kto może ewidencjonować przychody i koszty w sposób uproszczony?

Możliwość prowadzenia małej księgowości mają osoby fizyczne i spółki osób fizycznych, czyli spółki cywilne, jawne i partnerskie. Dodatkowym warunkiem do spełnienia jest ograniczenie dotyczące przychodów za poprzedni rok obrotowy. Nie mogą one przekroczyć wartości stanowiącej równowartość 2 mln euro. Powyżej tego limitu firma ma obowiązek przejść na pełną księgowość. Prowadzenie uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów wymaga ponoszenia niewielkich nakładów finansowych. Dlatego większość uprawnionych do tego podmiotów chętnie korzysta z tej preferencyjnej formy rozliczania z urzędem skarbowym. Księgowość uproszczona jest wygodna dla przedsiębiorcy. Ułatwia prowadzenie ewidencji i wiąże się z ograniczeniem formalności względem fiskusa.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.