Artykuł sponsorowany

Czym się kierować, wybierając formę opodatkowania?

Czym się kierować, wybierając formę opodatkowania?

Wybór formy opodatkowania to obowiązek, przed którym staje każdy przedsiębiorca prowadzący swoją działalność. Założenie swojej firmy wymaga dokładnej analizy kosztów, jakie trzeba ponieść do planowanych przychodów. Warto zapoznać się z różnymi formami opodatkowania i wybrać tę najlepszą dla działalności. Czym się kierować przy wyborze?

Jakie są rodzaje opodatkowania?

Każdy przedsiębiorca, który nie do końca wie, jaka forma opodatkowania będzie dla niego najlepsza, powinien jeszcze przed rozpoczęciem działalności podjąć współpracę z biurem rachunkowym. Specjaliści pomogą zdecydować, czy należy wprowadzić księgowość uproszczoną czy konieczna jest pełna księgowość. Wśród dostępnych form opodatkowania wyróżnia się skalę podatkową, podatek liniowy i ryczałt od dochodów ewidencjonowanych. Rozliczanie się na zasadach ogólnych, czyli według skali to podatek 17% oraz 32%, a stawki liniowej 19%. Wyróżnia się tzw. kartę podatkową. Od 2022 roku mogą jednak skorzystać z niej tylko podatnicy, którzy korzystali z tej formy przed rokiem 2022 i teraz kontynuują swoją działalność z taką zasadą.

Jaką formę opodatkowania wybrać?

Najczęstszym wyborem jest skala podatkowa, która w rozliczeniu za 2022 rok będzie mieć większy drugi próg podatkowy do 120 000 zł. Kwota wolna wyniesie aż 30 000 zł. W przypadku podatku liniowego i ryczałtu należy przeanalizować rodzaj prowadzonej działalności i przychody. Na tej podstawie może wywnioskować, jaka forma będzie najlepsza. Warto pamiętać, że podatek na zasadach ogólnych i podatek liniowy wymagają prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów. W taki sposób można zyskać prawo do odliczenia od przychodu kosztu jego uzyskania. Jeśli nie jest się pewnym, jaka forma opodatkowania będzie najlepsza, warto skontaktować się z biurem rachunkowym ABM Consulting, które dba o bezpieczeństwo swoich Klientów.

Kiedy zgłosić formę opodatkowania?

Forma opodatkowania jest zgłaszana w czasie rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG. Zapis i rodzaj opodatkowania można zmienić później, ale tylko raz w roku – przed uzyskaniem pierwszego dochodu w roku podatkowym. Nawet przy prowadzeniu jednoosobowej działalności, warto skłonić się ku usługom outsourcingu księgowego, który zajmie się tymi wszystkimi kwestiami.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.