Artykuł sponsorowany

Jak prawidłowo prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Jak prawidłowo prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Przedsiębiorcy mają kilka podstawowych obowiązków, które muszą regularnie wypełniać. Jednym z nich jest niewątpliwie rozliczanie się z Urzędem Skarbowym. Najczęściej zdarza się tak, że właściciele firm decydują się na prowadzenie księgi przychodów i rozchodów. Warto jednak pamiętać, że zwłaszcza w przypadku dużych przedsiębiorstw proces może być czasochłonny i trudny. Co należy wiedzieć o prowadzenia księgi przychodów i rozchodów?

Elementy składowe księgi przychodów i rozchodów 

Zastanawiając się nad tym, w jaki sposób poprawnie wypełniać księgę przychodów i rozchodów, w pierwszej kolejności należy zapoznać się ze strukturą tego dokumentu. Możemy tam znaleźć 17 kolumn, a szczególną uwagę trzeba zwrócić na:

  • kolumnę 7. i 8., w których odnotowywane są przychody ze sprzedaży i inne przychody, na przykład uzyskane odszkodowania,

  • kolumnę 10. i 11., w których umieszcza się koszty zakupu materiałów i koszty uboczne, na przykład załadunku i transportu,

  • kolumnę 12., gdzie znajdują się wydatki na wynagrodzenia,

  • kolumnę 13., czyli miejsce na pozostałe wydatki związane z prowadzeniem działalności (na przykład wynajem lokalu albo koszty paliwa).

Pozostałe kolumny w księdze przychodów i rozchodów to z kolei pola przeznaczone do spisywania dat porządkowych. Mogą to być daty operacji albo numery faktur. Niektórzy przedsiębiorcy korzystają też z ostatniej kolumny, w której znajduje się miejsce na informacje dodatkowe.

Co jeszcze trzeba wiedzieć o prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów? 

O księdze przychodów i rozchodów trzeba wiedzieć jeszcze, że może być prowadzona wyłącznie w języku polskim. Przychody z kolei muszą być odnotowywane w złotówkach. Przedsiębiorcy czasami mają też wątpliwości, czy w ich przypadku prowadzenie KPiR jest w ogóle możliwe. Aby je rozwiać, porozmawialiśmy ze specjalistą z biura rachunkowego Perfekt w Płocku, który wyjaśnił:

- Możemy wymienić 3 podstawowe warunki, które trzeba spełnić, aby korzystać z uproszczonej formy ewidencji księgowej, jaką jest KPiR. Jest to rozliczanie się firmy na zasadach ogólnych – liniowo albo według skali podatkowej. Drugą kwestią jest wartość przychodu nieprzekraczająca równowartości 1200000 euro za ostatni rok. KPiR jest dedykowana spółkom cywilnym, partnerskim, jawnym i osobom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.