Artykuł sponsorowany

Jak prowadzić księgowość w jednoosobowej firmie?

Jak prowadzić księgowość w jednoosobowej firmie?

Zanim zaczniesz prowadzenie działalności gospodarczej, musisz wybrać formę opodatkowania. Zgłasza się ją we wniosku CEIDG-1, który służy do rejestrowania jednoosobowej firmy. Jednak sposobów na rozliczenie firmy jest kilka, co może utrudniać podjęcie decyzji osobie niezaznajomionej z tematem podatków. W takiej sytuacji warto wcześniej poznać ich charakterystykę oraz korzyści dla przedsiębiorcy. O tym przeczytasz w poniższym artykule!

Sposoby księgowania zdarzeń podatkowych w jednoosobowej firmie

Podstawową formą rozliczenia dokumentów księgowych jest prowadzenie pełnej księgowości. Korzystają z niej zwykle duże firmy i przedsiębiorstwa, co jest wymagane prawnie. Natomiast dla jednoosobowej działalności gospodarczej jest to opcja raczej zbędna. Wynika to również z wyboru formy opodatkowania. Małe firmy mogą skorzystać z podatku rozliczanego na podstawie książki przychodów i rozchodów, ryczałtu ewidencjonowanego czy karty podatkowej (obecnie niedostępna dla nowych firm). Jak wskazują specjaliści z biura rachunkowego BMJ Kancelaria, jednoosobowa działalność gospodarcza może dzięki nieprzekraczaniu rocznego limitu obrotów rozliczać się na podstawie księgowości uproszczonej.

Korzyści z uproszczonej formy księgowania

Pierwszy plus to oczywiście koszty. Dla jednoosobowej firmy każdy wydatek może być na początku uciążliwy, dlatego lepiej wybrać najmniej kosztowną opcję na rozliczenie się z fiskusem. Im prostszą opcję rozliczenia wybierzesz, tym mniejszy wydatek poniesiesz na skorzystanie z takich usług w biurze rachunkowym.

Co więcej, uproszczona księgowość może okazać się na tyle prosta, że samodzielnie poradzisz sobie z księgowaniem zdarzeń podatkowych i opłacaniem podatku. Dla początkujących przedsiębiorców może to być spore wyzwanie, ale już po kilku tygodniach prowadzenia firmy, można poznać podstawowe zagadnienia podatkowe przydatne na co dzień.

W jednoosobowej działalności gospodarczej warto jednak wziąć pod uwagę wsparcie biura księgowego. Dlaczego? Z czasem może pojawić się więcej dokumentów do księgowania, co zabiera czas, który można poświęcić na wykonywanie zleceń. Gdy pojawiają się pracownicy, zwiększa się też odpowiedzialność podatkowa. Dlatego po pewnym czasie lepiej jest przejść na obsługę księgowości przez profesjonalne biuro rachunkowe.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.