Artykuł sponsorowany

Kiedy należy założyć księgę przychodów i rozchodów?

Kiedy należy założyć księgę przychodów i rozchodów?

W Polsce, zgodnie z obowiązującymi przepisami istnieje kilka form opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, które mają wpływ na metody ewidencjonowania kosztów i przychodów w firmie. Wśród nich wyróżnić można natomiast między innymi księgę przychodów i rozchodów. Czym ona wobec tego jest i kto musi ją prowadzić? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy w tym artykule!

Co to jest księga przychodów i rozchodów?

Podatkowa księga przychodów i rozchodów, określana także skrótem KPiR to uproszczona forma ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych występujących w firmie. Zapisywane są w niej wobec tego wszelkie przychody, koszty związane z zakupem usług i towarów, a także wydatki dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej. Znajdujące się w niej zapisy są natomiast podstawą do wyliczania wymiaru zaliczek na podatek dochodowy, składek zdrowotnych oraz należnego VAT-u. 

Kto musi prowadzić księgę przychodów i rozchodów?

Obowiązkiem każdej osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, która wybrała jako formę opodatkowania dochodów podatek liniowy lub zasady ogólne oraz zrezygnowała dobrowolnie z pełnej księgowości (o ile jej przychody nie przekraczają 2 000 000 euro rocznie), jest prowadzenie księgi przychodów i rozchodów. Założona ona musi być wobec tego na 1 dzień stycznia każdego roku podatkowego lub na 1 dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej w ciągu roku podatkowego. Pod względem formy prowadzenia KPiR może być ona natomiast zarówno papierowa, jak i elektroniczna. 

Czy warto samodzielnie prowadzić KPiR?

Wielu początkujących przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie KPiR, gdyż nie chcą oni ponosić kosztów związanych z usługami księgowymi. Wbrew pozorom korzystniejszym rozwiązaniem jest jednak zlecenie tego dla specjalistów, takich jak biuro rachunkowe Aureus z Lublina. Prowadzenie KPiR wymaga bowiem stosowania się do ścisłych reguł określonych w związanym z nią rozporządzeniu Ministra Finansów oraz dużej sumienności. Wobec tego osoby bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia mogą przy tym łatwo popełniać błędy, których skutki mogą być naprawdę kosztowne. Dodatkowo skorzystanie w tym przypadku z usług księgowych pozwala zaoszczędzić czas, który można poświęcić na rozwijanie firmy i zwiększenie jej przychodów. 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.