Artykuł sponsorowany

Księgowość a rachunkowość - dlaczego nie należy mieszać tych pojęć?

Księgowość a rachunkowość - dlaczego nie należy mieszać tych pojęć?

Wiele osób zamiennie używa pojęcia księgowość z rachunkowością. Mimo tego, że oba te określenia uzupełniają się wzajemnie i może wydawać się, że oznaczają to samo, w rzeczywistości dotyczą one zupełnie innych rzeczy. Warto więc wiedzieć, na czym polega księgowość, a czym charakteryzuje się rachunkowość. Wyjaśniamy, co każdy powinien wiedzieć o powyższych pojęciach.

Księgowość, czyli co to właściwie jest?

Księgowość to element składowy rachunkowości. Polega ona na ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych prowadzonych w przedsiębiorstwie, takich jak m.in. zakup środków trwałych, wypłacanie wynagrodzeń pracownikom, naliczanie i płacenie podatków oraz gromadzenie wielu innych informacji dotyczących przeprowadzanych transakcji w firmie.

Praca księgowego w Abacus Kancelarii Księgowo-Podatkowej opiera się zatem na ewidencji udokumentowanych operacji gospodarczych w ujęciu pieniężnym oraz liczbowym. W zakres jego obowiązków wlicza się:

  • Prowadzenie ksiąg rachunkowych,
  • Sporządzanie dokumentacji firmy,
  • Składanie deklaracji podatkowych,
  • Składanie deklaracji do ZUS-u,
  • Przygotowywanie sprawozdań finansowych,
  • Rozliczanie VAT-u,
  • Wystawianie i księgowanie faktur.

Ponadto wyróżniamy księgowość pełną, która polega na prowadzeniu ksiąg rachunkowych oraz księgowość uproszczoną w formie ksiąg przychodów i rozchodów, ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej.

Czym jest rachunkowość?

W porównaniu do księgowości rachunkowość jest znacznie szerszym pojęciem. Jest to bowiem złożony system ewidencji zdarzeń gospodarczych dotyczących danej jednostki gospodarczej. Oznacza to, że rachunkowość służy gromadzeniu informacji na temat prowadzonej działalności oraz jej ocenie. Pokazuje ona, jak w rzeczywistości przedstawia się sytuacja majątkowa oraz finansowa konkretnego przedsiębiorstwa. Na tej podstawie przedsiębiorcy są w stanie ocenić kondycję firmy, a następnie podjąć istotne decyzje co do jej rozwoju.

Na prowadzenie rachunkowości składa się kalkulacja, czyli ustalenie kosztu wytworzenia produktu, który stanowi ważny etap rachunku kosztów, sprawozdawczość, czyli dostarczanie informacji o stanie firmy przy pomocy sprawozdań rachunkowych (m.in. bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w kapitale własnym) oraz wcześniej wspomniana księgowość.

W zależności od dziedziny rachunkowość możemy również podzielić na finansową, podatkową, zarządczą, bankową i budżetową. Ponadto do podstawowych zasad rachunkowości zaliczane są zasada ciągłości, istotności, ostrożności, memoriałowa, współmierności i zakazu kompensat.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.