Księgowość a rachunkowość - dlaczego nie należy mieszać tych pojęć?

Wiele osób zamiennie używa pojęcia księgowość z rachunkowością. Mimo tego, że oba te określenia uzupełniają się wzajemnie i może wydawać się, że oznaczają to samo, w rzeczywistości dotyczą one zupełnie innych rzeczy. Warto więc wiedzieć, na czym polega księgowość, a czym charakteryzuje się rachunkowość. Wyjaśniamy, co każdy powinien wiedzieć o powyższych pojęciach.
Księgowość, czyli co to właściwie jest?
Księgowość to element składowy rachunkowości. Polega ona na ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych prowadzonych w przedsiębiorstwie, takich jak m.in. zakup środków trwałych, wypłacanie wynagrodzeń pracownikom, naliczanie i płacenie podatków oraz gromadzenie wielu innych informacji dotyczących przeprowadzanych transakcji w firmie.
Praca księgowego w Abacus Kancelarii Księgowo-Podatkowej opiera się zatem na ewidencji udokumentowanych operacji gospodarczych w ujęciu pieniężnym oraz liczbowym. W zakres jego obowiązków wlicza się:
- Prowadzenie ksiąg rachunkowych,
- Sporządzanie dokumentacji firmy,
- Składanie deklaracji podatkowych,
- Składanie deklaracji do ZUS-u,
- Przygotowywanie sprawozdań finansowych,
- Rozliczanie VAT-u,
- Wystawianie i księgowanie faktur.
Ponadto wyróżniamy księgowość pełną, która polega na prowadzeniu ksiąg rachunkowych oraz księgowość uproszczoną w formie ksiąg przychodów i rozchodów, ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej.
Czym jest rachunkowość?
W porównaniu do księgowości rachunkowość jest znacznie szerszym pojęciem. Jest to bowiem złożony system ewidencji zdarzeń gospodarczych dotyczących danej jednostki gospodarczej. Oznacza to, że rachunkowość służy gromadzeniu informacji na temat prowadzonej działalności oraz jej ocenie. Pokazuje ona, jak w rzeczywistości przedstawia się sytuacja majątkowa oraz finansowa konkretnego przedsiębiorstwa. Na tej podstawie przedsiębiorcy są w stanie ocenić kondycję firmy, a następnie podjąć istotne decyzje co do jej rozwoju.
Na prowadzenie rachunkowości składa się kalkulacja, czyli ustalenie kosztu wytworzenia produktu, który stanowi ważny etap rachunku kosztów, sprawozdawczość, czyli dostarczanie informacji o stanie firmy przy pomocy sprawozdań rachunkowych (m.in. bilans, rachunek zysków i strat, zestawienie zmian w kapitale własnym) oraz wcześniej wspomniana księgowość.
W zależności od dziedziny rachunkowość możemy również podzielić na finansową, podatkową, zarządczą, bankową i budżetową. Ponadto do podstawowych zasad rachunkowości zaliczane są zasada ciągłości, istotności, ostrożności, memoriałowa, współmierności i zakazu kompensat.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
2x2 s.c. Biuro Rachunkowo-Ubezpieczeniowe
Księgowi, rewidenci woj. łódzkie94-250 Łódź, Siewna 15 lok. 512
-
Bilans Biuro Rachunkowe Jarosław Osika
Księgowi, rewidenci woj. lubelskie22-400 Zamość, Kilińskiego 85 lok. 5