Kto to rewident i czym się zajmuje?

Kto to rewident i czym się zajmuje?

Biegły rewident, a więc audytor to osoba fizyczna, która wyróżnia się uprawnieniami zawodowymi w stosunku do wykonywania działań polegających na finansowej rewizji. Uprawnienia te zostały nadane w Ustawie z dnia 11 maja 2007 toku. Kim dokładnie jest audytor i czym się zajmuje? Co wchodzi w zakres jego obowiązków? Kto musi, a kto może skorzystać z jego pomocy? Czym jest audyt? Sprawdzamy!

Kto to rewident?

Rewident to osoba, która przeprowadza działania związane z rewizją finansową. Wykonuje audyt finansowy w formie badania finansowego sprawdzającego, czy przedsiębiorstwo prezentuje w odpowiedni sposób sytuację finansową, majątkową czy związaną z wypracowanym wynikiem finansowym. Warto wiedzieć, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o biegłych rewidentach w Polsce, jak również firm audytorskich zawód ten jest możliwy do wykonywania dla:

  • wspólnika podmiotu – jest uprawniony do badania sprawozdań finansowych, a więc do prowadzenia firmy audytorskiej,
  • osoby zawierającej umowę cywilnoprawną bądź umowę o pracę z audytorską firmą,
  • osoby fizycznej – która prowadzi działalność gospodarczą na własny rachunek czy we własnym imieniu.

Warunkiem jest wpisanie osoby do rejestru biegłych rewidentów.

Zadania biegłego rewidenta

Rewidentem w Polsce nazywa się audytora. Odpowiada za sprawdzanie i wykonywanie analizy sprawozdań finansowych, które opracowuje księgowa. Ponadto zajmuje się organizacją pracy zespołu, który pracuje nad audytorskim projektem. Nierzadko odpowiada także za prowadzenie polityki rozwoju lub raportowanie wyników finansowych. Może także wyceniać akcje czy przeprowadzać analizy bilansów.

Do głównych obowiązków rewidenta należy udowodnienie zgodności z prawdą dokumentacji danej firmy. Powinny one przedstawiać rzeczywistą sytuację ekonomiczną przedsiębiorstwa, jak również stan finansów. W innym przypadku może dojść do kary grzywny czy pozbawienia wolności. Warto wiedzieć, że rewidenta obowiązuje tajemnica zawodowa. Jeśli doszło do popełnienia przestępstwa, może przedstawić odpowiednie dokumenty Komisji Nadzoru Audytowego czy Polskiej Izbie Biegłych Rewidentów.

Komu zalecane są usługi biegłego rewidenta?

Podmioty zobowiązane do przeprowadzania kontroli przez audytora określa Ustawa o rachunkowości. Są to przede wszystkim:

  • banki,
  • grupy kapitałowe,
  • spółdzielcze kasy – kredytowo-oszczędnościowe,
  • pozostałe jednostki – które działają na bazie przepisów o obrocie papierami wartościowymi czy na mocy przepisów o funduszach inwestycyjnych.

Dotyczy to także jednostek, u których średnioroczne zatrudnienie wyniosło minimum 50 osób. Także wtedy, gdy suma aktywów bilansu na koniec roku wyniosła minimum 2,5 miliona euro. Wykonanie audytu jest również potrzebne w przypadku przychodów netto czy operacji finansowej przy minimum 5 milionów euro.

Przebieg badania audytorskiego

Pierwszym krokiem do badania audytorskiego jest wstępne badanie. Sprowadza się do sprawdzenia działalności, którą prowadzi firma. W ramach rozeznania się rewidenta przeprowadza się przegląd dokumentów czy komunikację z działem księgowości. Istotna jest współpraca między biegłym rewidentem a przedsiębiorstwem. Dalszym etapem jest wzięcie udziału w inwentaryzacji. W ten sposób możliwe jest przekonanie się audytora, jak właściwie wygląda praca księgowości oraz metoda dokonywania spisu z natury. Następnie analizuje się dane, które znajdują się w sprawozdaniu finansowym. Sprawdzana jest także zgodność zapisów z przyjętą przez przedsiębiorstwo polityką rachunkowości. Po wszystkim opracowuje się raport i wystawia opinię przez biegłego rewidenta.

Ile zarabia biegły rewident?

Zastanawiasz się, jakie zarobki ma biegły rewident? Przeciętne wynagrodzenie na tym stanowisku wynosi około 8000 złotych brutto. Nierzadko wiąże się to z pozapłacowymi dodatkami:

  • dofinansowaniem sportu – 73%,
  • dotarcie do prywatnej opieki medycznej – 66%,
  • dofinansowaniem szkoleń czy kursów – 41%,
  • ubezpieczenie na życie – 44%.

Jak się okazuje, mediana prac wynosi około 400 złotych brutto. 

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.