Listy płac. Jak rozliczać wynagrodzenie pracowników?
Jednym z obowiązków każdego przedsiębiorcy zatrudniającego pracowników jest naliczanie oraz wypłata wynagrodzenia wynikającego ze stosunku pracy. W tym celu tworzone są listy płac, o których więcej dowiesz się z poniższego artykułu. Omawiamy w nim, czym jest lista płac oraz w jaki sposób powinna być sporządzona w 2023 roku.
Czym jest lista płac i co jest w niej zawarte?
Lista płac to jeden z podstawowych dokumentów związanych z wynagrodzeniami pracowników w firmie. W związku z tym zawiera ona informacje na temat wynagrodzeń wszystkich pracowników, a także związane z nimi dane takie jak:
imiona i nazwiska,
zajmowane przez nich stanowisko,
wysokość wynagrodzenia, wraz z wyszczególnieniem jego składników,
daty wypłat wynagrodzenia, zgodnie z którą rozliczane są zaliczki na podatek dochodowy i składki ZUS,
inne informacje dotyczące wynagrodzeń.
Miesięczne listy płac są wykorzystywana do celów podatkowych i księgowych. Stanowią ona również dowód wypłaty wynagrodzenia dla pracowników.
Jak w 5 krokach powinna być prawidłowo sporządzona lista płac pracowników?
Sporządzanie miesięcznych list płac wymaga stosowania się do indywidualnych ustaleń między pracownikiem i pracodawcą dotyczących wynagrodzenia za pracę, a także aktualnie obowiązujących przepisów podatkowych. Dlatego też najczęściej zadaniem tym zajmują się firmy zewnętrzne świadczące profesjonalne usługi obsługi kadrowo-płacowe, takie jak biuro rachunkowe Gold Fiskus z Warszawy lub wyodrębnione działy w przedsiębiorstwach. Samo sporządzenie listy płac dla danego pracownika składa się natomiast z następujących czynności:
wyliczenia należnych składek ZUS od świadczeń pieniężnych, które podlegają „ozusowaniu” z podziałem na składki finansowane przez pracownika oraz pracodawcę,
odjęcia od przychodu pracownika finansowanych przez niego składek na ubezpieczenie rentowe (1,5% podstawy), chorobowe (2,45% podstawy), emerytalne (9,76% podstawy) i zdrowotne (9% podstawy),
pomniejszenia przychodu pracownika o kwotę kosztów uzyskania przychodów, o ile pracownik nie zrezygnował z ich stosowania,
ustalenia kwoty zaliczki na podatek dochodowy od podstawy opodatkowania, która powinna być zaokrąglona do pełnych złotych,
odjęcia od kwoty brutto wynagrodzenia pracownika składek ZUS oraz zaliczki na podatek dochodowy.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana