Na czym polega weryfikacja pracodawcy przez bank podczas starań o kredyt?
Weryfikacja zatrudnienia kredytobiorcy wiąże się z badaniem zdolności kredytowej przy ubieganiu się o pożyczkę. Niektóre banki dzwonią do pracodawców w celu uwiarygodnienia przedłożonego zaświadczenia o zatrudnieniu, co ma związek z koniecznością ograniczenia wyłudzeń kredytów.
Dlaczego banki weryfikują zatrudnienie kredytobiorców?
Przy staraniu się o kredyt gotówkowy lub hipoteczny bardzo często konieczne jest zastosowanie procedur, które mają potwierdzić wysokość uzyskiwanych dochodów oraz źródło ich pochodzenia. Jednym ze sposobów sprawdzania wiarygodności potencjalnego kredytobiorcy jest weryfikacja zatrudnienia – sprawdzą się nie tylko samego klienta, ale także wiarygodność firmy i jej pozycję na rynku. Co więcej, przy udzielaniu kredytu gotówkowego bez zabezpieczeń bank ma prawo zweryfikować, czy pracodawca działa legalnie. W tym celu przeszukuje się bazy KRS i CEIDG. Sprawdza się także, czy pracodawca nie jest zadłużony.
Sprawdzenie zatrudnienia stosuje się wtedy, gdy przedłożone przez klienta dokumenty okazują się niewystarczające, co zresztą zależne jest od procedur obowiązujących w konkretnej instytucji finansowej. Tego typu działania mają pomóc w wychwytywaniu potencjalnych oszustów – podrobienie zaświadczenia o zatrudnieniu przy obecnie dostępnych technologiach wcale nie jest trudne. Banki mają zatem prawo zadzwonić do pracodawcy w celu uwiarygodnienia danych przedstawionych przez osobę wnioskująca o kredyt. Dopiero po uzyskaniu wszystkich informacji bank wydaje decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania kredytu.
Kiedy bank może zadzwonić do pracodawcy?
Co do zasady możliwość kontaktu z pracodawcą w celu uwiarygodnienia danych przedstawionych przez wnioskodawcę istnieje praktycznie w każdym banku. Decydujące są jednak procedury, jakie obowiązują w konkretnej instytucji finansowych. Specjalistą w tej dziedzinie jest firma dFinance.pl, która współpracuje z największymi bankami, przez co może zaproponować najbardziej uproszczone pod względem formalnym rozwiązanie oraz ofertę dopasowana do potrzeb klienta.
O tym, czy bank zadzwoni do pracodawcy, często decyduje historia kredytowa dostępna w BIK – im lepsza, tym mniejsza szansa na wykonanie telefonu. Co do zasady poddawani dodatkowej analizie zwykle są klienci obcy dla banku, którzy nie mają historii kredytowej lub starają się o duże kwoty pożyczek. Warto wiedzieć, że bardzo często we wnioskach wymagana jest zgoda na dodatkową weryfikację – w przypadku odmowy wniosek może zostać automatycznie odrzucony.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana