Artykuł sponsorowany

Najważniejsze zmiany, jakie niesie ze sobą Polski Ład

Najważniejsze zmiany, jakie niesie ze sobą Polski Ład

Choć większość nowych przepisów w ramach Polskiego Ładu obowiązuje już od ponad roku, gdyż zostały one wprowadzone 1 stycznia 2022 roku, wciąż wielu przedsiębiorców nie do końca się w nich orientuje. Dlatego też w tym artykule prezentujemy 3 najważniejsze zmiany dla osób prowadzących działalność gospodarczą w Polsce.

Podwyższenie kwoty wolnej od podatku

Podstawową zmianą jaką wprowadził Polski Ład, jest obniżenie kwoty wolnej od podatku. Do 31 grudnia 2021 roku wynosiła ona bowiem 8 000 zł, od 1 stycznia 2022 roku wynosi natomiast 30 000 zł. Oznacza to więc, że osoby, których dochód w zeszłym roku nie przekroczył tej kwoty, nie zapłacą podatku dochodowego. Ci, których dochody przekroczą natomiast 30 000 zł rocznie, zapłacą go wyłącznie od nadwyżki.

Zmiany wysokości progów podatkowych i stawek dla podatników rozliczających się na podstawie zasad ogólnych

Kolejną zmianą, którą wprowadził Polski Ład, jest podniesienie progów podatkowych od 1 stycznia 2022 roku oraz obniżenie stawek podatku dochodowego od 1 lipca 2022 roku. Zwłaszcza druga zmiana wywoła niemałe zamieszanie i sporo problemów w rozliczeniach księgowych dla specjalistów, takich jak biuro rachunkowe De-Jure z Wrocławia, gdyż wprowadzona została w trakcie roku podatkowego. W związku z tym obecnie w przypadku formy opodatkowania dochodu na zasadach ogólnych:

  • pierwszy próg podatkowy obowiązuje do kwoty dochodu równej 120 000 zł, a stawka w nim to 12% (wcześniej była to kwota 85 528 zł i stawka 17%),

  • drugi próg podatkowy obowiązuje od kwoty dochodu powyżej 120 000 zł (wcześniej od 85 528 zł), a stawka w nim to bez zmian 32%.

Nowe zasady wyliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców

Ostatnią istotną zmianą dla przedsiębiorców, jaką spowodowało wprowadzenie przepisów Nowego Ładu, są natomiast nowe zasady wyliczania składek ZUS, a właściwie składki zdrowotnej. Obecnie sposób jej wyliczania zależny jest bowiem od wybranej przez przedsiębiorcę formy opodatkowania. Stanowi ona 9% wyliczanej podstawy dochody (która nie jest tożsama z podstawą dochodu ustalonego na cele podatku dochodowego), przy czym nie może być niższa niż 9% obowiązującego minimalnego wynagrodzenia. W związku z tym musi być opłacana bez względu na to, czy w danym miesiącu przedsiębiorca uzyskał dochód, czy też nie.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.