Artykuł sponsorowany

Wybór formy opodatkowania przedsiębiorstwa. Co wziąć pod uwagę?

Wybór formy opodatkowania przedsiębiorstwa. Co wziąć pod uwagę?

W polskim systemie podatkowym można wyodrębnić trzy standardowe formy opodatkowania przedsiębiorstw. Jest to podatek liniowy, skala podatkowa oraz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Każde z rozwiązań ma swoje wady i zalety, które będą szczególnie dostrzegalne w różnych sytuacjach. Na co zwrócić uwagę, wybierając najatrakcyjniejszą formę opodatkowania dla swojej działalności gospodarczej?

Podatek liniowy — dla kogo jest korzystny?

Podatek liniowy jest opłacany od dochodu, czyli różnicy między przychodami a kosztami ich uzyskania. Niezależnie od zysków firmy, wszystkich przedsiębiorców obowiązuje jedna stawka podatkowa w wysokości 19%. Taka forma opodatkowania sprawdza się w szczególnie w przypadku działalności, która przynosi duże dochody. Zdecydowanie się na podatek liniowy wyklucza możliwość skorzystania z ulg, np. na dziecko oraz rozliczenia się z małżonkiem. Nie istnieje również kwota wolna od podatku. W przypadku takiej formy opodatkowania składka zdrowotna wynosi 4,9% dochodu, ale nie mniej niż 9% wynagrodzenia minimalnego.

Skala podatkowa — w jakich sytuacjach się sprawdzi?

Skala podatkowa, a inaczej zasady ogólne, to dobry wybór dla przedsiębiorców, którzy rozpoczynają swoją działalność i nie spodziewają się początkowo dużych dochodów. Ostateczną decyzję w zakresie formy opodatkowania warto skonsultować z profesjonalistami, np. z BM Consulting. Cechuje się dwoma stawkami podatku – 12% dla dochodów rocznych poniżej 120 tys. oraz 32% w przypadku dochodów powyżej tej kwoty. Osoby rozliczające się na podstawie skali podatkowej skorzystają z kwoty wolnej od podatku w wysokości 30 tys. zł.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych — czy warto?

W przypadku ryczałtu wysokość podatku wylicza się na podstawie wartości sprzedaży, a przedsiębiorca nie bierze pod uwagę kosztów uzyskania przychodu i nie może ich odliczać. Z takiej formy opodatkowania nie skorzystają osoby zdecydowane na prowadzenie kantoru, apteki, czy sprzedawanie części do aut. Często problemem dla osób rozliczających się na zasadach ryczałtu może być określenie stawki podatku, którą objęte będą przychody firmy. W przypadku wielu branż zastosowanie ma nawet kilka różnych stawek. W razie problemów warto skorzystać z doradztwa podatkowego. Takie rozwiązanie pozwoli na znalezienie odpowiedniej stawki ryczałtu, dzięki pomocy specjalistów.

Dziękujemy za ocenę artykułu

Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.