Z jakich elementów składa się księga przychodów i rozchodów?
Księga przychodów i rozchodów jest rodzajem ewidencji księgowej, służącej do ujmowania operacji gospodarczych w formie uproszczonej. W KPiR księguje się wszelkiego rodzaju przychody, zakup towarów i materiałów, wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, a także koszty prac badawczo-rozwojowych. Kto prowadzi księgę przychodów i rozchodów? Z jakich elementów składa się KPiR? Na te oraz inne pytania, odpowiemy w artykule.
Księga przychodów i rozchodów – kto ją prowadzi?
Księgowość uproszczoną w formie księgi przychodów i rozchodów mogą prowadzić:
osoby fizyczne, osiągające przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, które rozliczają się na zasadach ogólnych bądź podatku liniowego,
spółki jawne osób fizycznych,
spółki cywilne osób fizycznych,
spółki partnerskie,
pod warunkiem, że ich przychody netto ze sprzedaży towarów za poprzedni rok obrotowy nie przekroczyły 2 000 000 euro. Przekroczenie tego limitu obliguje podmioty do prowadzenia pełnych ksiąg.
Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów wymaga rzetelności i dokładności, a także czasu, dlatego warto zlecić je doświadczonym profesjonalistom, zajmującym się obsługą księgową firm. Godną polecenia firmą, oferującą obsługę księgową dla firm w Łodzi jest Biuro Rachunkowe Enigma w Łodzi.
Z czego składa się księga przychodów i rozchodów?
Księga przychodów i rozchodów składa się z siedemnastu kolumn, z których każda służy ujęciu innych informacji.
1 – liczba porządkowa, kolumna przeznaczona do numeracji kolejnych operacji gospodarczych,
2 – zawiera datę zdarzenia gospodarczego,
3 – nr dowodu księgowego (faktury, polisy, dziennego zestawienia sprzedaży),
4 i 5 – dane kontrahenta,
6 – opis zdarzenia gospodarczego (przychodu lub wydatku), np. opłata za media,
7 – wartość sprzedanych towarów i usług,
8 – pozostałe przychody (np. kary umowne, dotacje),
9 – suma wartości przychodów z kolumny 7 oraz 8,
10 – zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych wg cen zakupu,
11 – koszty uboczne zakupu – np. koszty załadunku, transportu, ubezpieczenia w drodze,
12 – wynagrodzenia w gotówce i w naturze – kolumna ta zawiera informacje na temat wynagrodzenia brutto pracowników podatnika,
13 – pozostałe wydatki – koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, jednak niezwiązane z zakupem towarów (materiałów), kosztami ubocznymi oraz wynagrodzeniami pracowników. W tej kolumnie podatnik zawiera opłaty za czynsz, koszty usług telekomunikacyjnych, wynajem lokalu czy koszty zakupu paliwa;
14 – suma zapisów z kolumn 12 i 13,
15 – jest kolumną wolną,
16 – zawiera koszty działalności badawczo-rozwojowej,
17 – uwagi – miejsce na dodatkowe informacje związane z daną operacją gospodarczą.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana