Z jakich elementów składa się księga przychodów i rozchodów?
Księga przychodów i rozchodów składa się z 16 odrębnych kolumn. Jest ona w całości ewidencją, służącą do ujmowania operacji gospodarczych. To główny dokument, reprezentujący tzw. księgowość uproszczoną. Prowadzą ją głównie mniejsi przedsiębiorcy i właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych. Jakie informacje należy zawrzeć w poszczególnych kolumnach księgi przychodów i rozchodów?
Charakterystyka pierwszych kolumn
W kolumnie pierwszej księgi przychodów i rozchodów wpisuje się kolejne numery zapisów (dla całego roku podatkowego). W następnej kolumnie księgowi zapisują dni danego miesiąca, w których dokonano jakiejś operacji gospodarczej (np. data zakupu towaru handlowego, zestawienia sprzedaży). Pole trzecie służy do zapisywania dowodów księgowych, np. numerów rachunków, faktur VAT. W kolumnie czwartej i piątej wpisuje się dane kontrahentów, z którymi przedsiębiorstwo zawarło jakieś transakcje. Nie zapisuje się tam natomiast przychodów z dziennych zestawień sprzedaży. Kolumna szósta zawiera informacje o rodzajach przychodów i wydatków (zapisane zwięźle i konkretnie).
Przeczytaj również: Zalety korzystania z usług biura rachunkowego
W polu siódmym wpisuje się kwoty przychodów ze sprzedaży usług, towarów (zazwyczaj bez podatku VAT). Tutaj przedsiębiorca ewidencjonuje przychody z podstawowej działalności swojej firmy. Kolumna ósma zawiera informacje o przychodach innych niż przychody z punktu siódmego. W kolumnie dziewiątej zapisuje się łączną kwotę przychodów zewidencjonowanych (z pola siódmego i ósmego).
Przeczytaj również: Zasady prowadzenia KPiR - o czym należy pamiętać?
Punkt dziesiąty i jedenasty uwzględnia ewidencję kosztów zakupu towarów handlowych i materiałów (w kolumnie dziesiątej ewidencji dokonuje się według cen netto zakupu, natomiast w jedenastej wpisuje się koszty uboczne zakupu tych surowców). Nieodliczony podatek VAT, wyliczony na podstawie tych kolumn, daje przedsiębiorcy prawo do zaliczenia go w koszty uzyskania przychodów.
Przeczytaj również: Jakie przychody są brane pod uwagę przy wyliczaniu składki zdrowotnej?
Jak wyglądają ostatnie kolumny?
W kolumnie dwunastej zapisuje się dokładne ewidencje wynagrodzeń pracowników (zarówno w formie gotówki, jak i bezgotówkowej). Pole trzynaste zawiera ewidencję pozostałych wydatków, nieuwzględnionych w kolumnach 10-12, np. prania odzieży roboczej. Kolumna czternasta ewidencjonuje łączną kwotę wydatków (z punktu dwunastego i trzynastego). Pole piętnaste przeznaczone jest do ewidencji zdarzeń gospodarczych jedynie dla wiadomości podatnika, np. zakup środków trwałych. W ostatniej kolumnie, szesnastej, wpisujemy głównie uwagi do treści zapisów z punktów 2-15. Można tu także dokonać ewidencji pobranych zaliczek.
Prowadzeniem księgi przychodów i rozchodów (uproszczonej księgowości) zajmuje się Biuro Rachunkowe MAYA.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana