Zasady prowadzenia rejestru VAT
Ewidencja VAT jest rejestrem sprzedaży i zakupu VAT. Jej prowadzenie należy do obowiązków podatników rozliczających ten podatek. Dzięki księgowaniu sprzedaży można obliczyć oraz odprowadzić kwotę należnego podatku od towarów i usług na rachunek urzędu skarbowego. Z kolei rejestr zakupów umożliwia sprawdzenie wysokości podatku naliczonego i ewentualnie odliczenie go. Dowiedz się, na jakich zasadach prowadzi się ten dokument.
Jak prowadzony jest rejestr VAT?
Sumiennie prowadzona ewidencja VAT jest konieczna, aby móc przygotować deklarację podatkową. Ma ona formę dokumentu elektronicznego, który nosi miano Jednolitego Pliku Kontrolnego. Jego opracowanie wymaga użycia specjalistycznych programów komputerowych. Przepisy prawne określają w precyzyjny sposób, jakie dane mają się znaleźć w rejestrze. Są to:
data sprzedaży,
data wystawienia i numer dokumentu,
dane nabywcy,
kwota netto,
kwota podatku należnego,
dane umożliwiające określenie przedmiotu oraz podstawy opodatkowania,
wysokość kwoty podatku należnego,
ewentualne korekty podatku należnego,
kwota podatku naliczonego,
ewentualna korekta podatku naliczonego,
kwota podatku, który podlega wpłacie do odpowiedniego urzędu skarbowego,
kwota podatku, którą urząd skarbowy musi zwrócić,
inne dane, które pozwalają na identyfikację transakcji,
pełna nazwie usługi i jej wartości bez podatku, w przypadku gdy podatnik świadczy usługi poza obszarem Polski.
Jak podkreślają specjaliści Biura Rachunkowego BUFiK S.C., nie wszystkie zakupy dokonane przez przedsiębiorstwo trzeba ewidencjonować. W rejestrze nie trzeba ujmować zakupów, które nie mają wpływu na prawidłowość obliczenia podatku VAT i przygotowania deklaracji podatkowych.
Ewidencja VAT w przypadku podatników zwolnionych
Obowiązek prowadzenia ewidencji dla celów VAT dotyczy także podmiotów korzystających ze zwolnienia podmiotowego. Obejmuje to przedsiębiorstwa, które w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły kwoty 200 000 zł z tytułu sprzedaży swoich produktów. Są one zobligowane do jej rejestrowania, co ma na celu ustalenie momentu, w którym może dojść do przekroczenia wartości, uprawniającej je do zwolnienia od podatku. W takim przypadku prowadzenie ewidencji sprzedaży może się odbywać na podstawie dowolnej formy zapisu. Musi ona jedynie umożliwiać stwierdzenie daty i wartości transakcji.
Z kolei firmy zwolnione przedmiotowo z VAT nie muszą prowadzić ewidencji. Są jednak zobowiązane do prowadzenia rejestru sprzedaży dla ustalenia wysokości podatku dochodowego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana